mijn broer/zus heeft het gezag en de voogdij over mijn kind, heb ik nu nog rechten ? en zo ja wat zijn dan mijn rechten?

mijn broer/zus komt vaak niet de gemaakte afspraak na dat ik mijn kind een uur in de week zie en dan dus omgang met mijn kind heb en wanneer ik vraag waarom ze dit niet doen krijg ik als reactie dat ik blij mag zijn dat het op deze manier af en toe nog kan maar dat ik m.b.t. mijn kind geen enkele rechten heb omdat ik geen gezag of voogdij over mijn kind heb.
Ik heb papieren moeten ondertekenen de voogdij over te dragen omdat ik niet in staat ben mijn kind zelf op te voeden
Maar betekend dit dan ook dat ik afstand heb gedaan van mijn rechten als zijn (wettelijke) moeder? voogdij afstaan is toch geen officiële adoptie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Uw broer en zus maken een levensgrote fout.

Dat u uit op vrijwillige basis uit de ouderlijke macht bent ontheven wil nog niet zegen dat u geen aanspraak kunt maken op het kind.

Uw geval kunt u vergelijken met de voogdij na een echtscheiding, indien één der ouders de voogdij krijgt moet de voogd er op toezien dat de andere ouder toch zijn contact kan behouden met de andere ouder.

Mochten uw broer en zus zich niet houden aan de afspraken dan is de gang naar de rechter de enigste mogelijkheid om het contact tussen u en uw kind te waarborgen, elke Nederlandse rechter vind het contact tussen een kind en de biologische ouders (als beide dit willen en het aantoonbaar in het belang van het kind is) zeer belangrijk en kan zelfs overgaan tot benoeming van een andere voogd.

Uw broer en zus moeten blij zijn dat ze uw kind mogen opvoeden en dat het niet zoals zo vaak gebeurt in een pleeggezin (vreemde) wordt geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt erop dat jij door ondertekening van die papieren bent ontheven uit de ouderlijke macht. Dat betekent inderdaad dat je geen enkele zeggenschap hebt over je kind.

Het betekent echter niet dat je broer/zus zich dan ook maar gewoon niet aan gemaakte afspraken hoeven te houden! Bovendien is het niet onherroepelijk. Ontheffing uit de ouderlijke macht kan (in tegenstelling tot ontzetting) nog worden teruggedraaid. Maar dan moet je wel heel erg sterk staan. Ik zou me eens goed laten inlichten door een advocaat die in dit soort zaken is gespecialiseerd. Ik ken jouw persoonlijke situatie niet, maar het lijkt mij niet onmogelijk om de voogdij terug te krijgen met bijv. goede begeleiding.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderlijke macht bestaat al zeker 20 jaar niet meer. Dat heet ouderlijk gezag. De kans om een ontheffing ongedaan te maken is vrijwel nihil. De vraagstelster kan de voogdij niet terug krijgen, alleen het ouderlijk gezag. Als ontheven ouder heb je wel degelijk nog rechten. Het recht op omgang bijvoorbeeld is nog volledig intact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de toelichting. Dat van 'macht' en 'gezag' wist ik eigenlijk wel. Maar is voogdij niet hetzelfde als gezag???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht: Ouderlijk gezag en voogdij
Minderjarige kinderen staan onder gezag. Indien de juridische ouders het gezag hebben (of één van hen), wordt dat "ouderlijk gezag" genoemd. Indien een ander dan de juridische ouder het gezag uitoefent, wordt dat "voogdij" genoemd.
(bron: http://www.sbvg.nl/familierecht/ouderlijk-gezag-en-voogdij.html) Dus in feite is het hetzelfde, alleen de persoon is anders.